De laatste weken krijg ik zo'n leuke reacties op de lessen die ik geef. Of eigenlijk hoor ik van anderen terug hoe de kinderen het ervaren. "Oh, hij is zooooo blij en trots" en "Mijn dochter komt steeds thuis dat ze weer muziekles had gehad van juf
Sanne". En dan de vraag: "Mag ik even een stukje van je les filmen?" en "De directeur vindt je lessen echt leuk".
Dat zegt mij dat kinderen blij worden van wat ik doe. En het zegt mij dat de lessen de kinderen zo blij maken dat ze erover willen vertellen.
Het zegt mij dat ik een positieve indruk achterlaat. En dat bevestigd dat "doen waar ik blij van wordt" zijn vruchten afwerpt!
Binnen NLP past hier heel mooi de vooronderstelling "De betekenis van je communicatie.... is de respons die je krijgt".
De muzieklessen die ik geef in de kleuterklassen zet ik in met hoge energie. Daarmee bedoel ik dat ik activerende lessen geef waarin kinderen actief mee mogen doen.
Door het lijf van mensen te activeren heb ik een positief effect op de gemoedstoestand van mensen; dus ook van kinderen! Er is veel ruimte om uit te proberen wat we leren, veel herhalen en terugpakken onderdelen van voorgaande lessen. De lessen worden daarmee ook herkenbaar voor de kinderen en zo durven de kinderen steeds meer zichzelf te laten horen.
Ik doe het voor die blije koppies en tevreden ouders en andere betrokkenen.
Door het schrijven van deze blog besef ik me weer eens dat ik de afgelopen jaren in mijn eigen gedrag veranderingen heb aangebracht.
Veranderingen die gaan over 'zelfvertrouwen hebben', 'perfectionisme' en 'zichtbaarheid'. En die veranderingen hebben tijd nodig om in te slijten en gewoon te worden. Tijd die je jezelf mag gunnen.
Hoe wil jij gaan veranderen? (Hoe) Kan ik de daarbij van dienst zijn? Laat het me weten!
Reactie plaatsen
Reacties