
Meerwaarde van muziekles?
Tijdens muziekles worden naast de verschillende muzikale vaardigheden ook algemene vaardigheden geoefend die ondersteunend zijn voor de (leer)ontwikkeling van kinderen.
Hoe en wat oefenen ze dan precies? Ik zal een paar voorbeelden geven:
Planning en organisatie: Kinderen leren dat, door iedere dag even (minimaal 5 minuten)te oefenen, ze een liedje leren spelen. Zo behalen ze doelen.
Tijdsbesef/Timemanagement: Muziek heeft duidelijk indeling in tijd waardoor kinderen leren hoe lang een liedje ongeveer duurt.
Werkgeheugen: Doordat muziek een bepaalde opbouw heeft leren kinderen dat herhaling in een liedje zit. Ze leren zo dat liedjes sneller te leren zijn en dat ze hun werkgeheugen dus kunnen sparen.
Emotieregulatie: Soms roept het oefenen frustratie op doordat er iets niet klinkt zoals het moet, dat er iets fout gaat. Er wordt ook geleerd dat dat voorbij gaat.
Reactie-inhibitie: Samen spelen vraagt om wachten op elkaar en gelijk starten en stoppen.
Volgehouden aandacht: Een muziekstuk is pas volledig als die van het begin tot het eind in tempo ononderbroken wordt afgemaakt. Kinderen leren steeds langer muziekstukjes te spelen.
Flexibiliteit: Doorgaan ook al ging het net even mis, als je samenspeelt gaat de muziek door en is stoppen geen optie. Kinderen leren door te gaan als het even niet lukt.
Reflectie: Kinderen leren kritisch te luisteren naar hun spel en horen fouten die ze maken.
Reactie plaatsen
Reacties