Als je al jaren muziek maakt sta je er eigenlijk niet meer zo bij stil, maar muziek leren maken doorloopt eenzelfde leerproces als het leren praten en later het leren lezen.
Ga maar eens na hoe we tot praten en lezen zijn gekomen.
Van geluidjes maken ging je over naar imiteren en nabootsen van klanken en klanken werden woorden die vervolgens een betekenis hadden. Zo ontstaat het praten.
En op school leerde je vervolgens dat klanken gekoppeld konden worden aan een teken (klinkers en medeklinkers) die samen dan weer tot woorden vormden. En woorden vormen zinnen. Met klemtonen, melodie, werkwoorden....en ga zo maar door.
Klanken omzetten naar het maken van een melodie en melodieën omzetten naar tekens op papier. Dat doet een componist. Ik vertel altijd de eerste les dat klanken uit de natuur komen en het mooie is dat het boek klanken van de vogels daarbij als voorbeeld neemt. Iedere vogelsoort heeft zijn eigen taaltje.
Als je de leesvaardigheid van het notenschrift beheerst kun je zelfs "in je hoofd" muziek maken. Met alsof je een boek leest.
Het leren praten gaat vooral ook door het veel te doen door met elkaar te interacteren liedjes te zingen. Spelenderwijs.
En dat is wat ik graag in mijn lessen verwerk. Er is ruimte om wat aan te 'rommelen' op een gestructureerde manier. We doen dat door voor- en naspeelspelletjes te doen. Open (je kijkt bij elkaar af) en blind (je staat met de ruggen naar elkaar toe).
Er zitten nog zoveel meer aspecten aan het muziek maken en dat begint dus al bij het begin!
Reactie plaatsen
Reacties